دسته‌بندی نشده

تست مکانیکی و الکتریکی شیر 4 راهه در کولرگازی

چگونگی عملکرد شیر چهارراهه (شیر برقی)

در حالت گرمایش شیر 4 طرفه مسیر حرکت مبرد را معکوس می‌کند به صورتی که گاز خروجی از کمپرسور به جای کندانسور وارد اواپراتور می‌شود و بعد از تبادل حرارت با هوای داخل محیط مبرد وارد لوله مویی شده و پس از عبور از کندانسور وارد کمپرسور می‌گردد . در حالت گرمایش زمانی که دستگاه توسط کاربر روشن می‌شود ابتدا برد به شیر 4 طرفه فرمان می‌دهد و بوبین که توسط برق ۲۲۰ ولت تغذیه می‌شود به صورت مغناطیسی عمل نموده و موجب حرکت سیلندر شیر می‌شود در این زمان سیکل معکوس می‌شود سپس کمپرسور و موتور فن خارجی وارد مدار می‌شوند در حالت گرمایش موتور فن داخلی جهت تبادل هوای سرد محیط در ابتدای روشن کردن دستگاه وارد مدار نمی‌شود و تنها زمانی موتور فن و پروانه فن داخلی کار می‌کنند که سنسور لوله اواپراتور با سنس داغی گاز داغ ورودی ، فرمان دهد . در این حالت موتور فن داخلی شروع به کار می‌کند. در حالت گرمایش به علت سرمای هوای محیط یونیت خارجی و همچنین ورود مایع سرد به کندانسور بدنه کندانسور یخ می‌زند در این حالت موتور فن داخلی و خارجی قطع می‌شود و دستگاه وارد حالت دیفراست (یخ زدایی) می‌گردد .با معکوس شدن شیر برقی یا شیر چهار طرفه گاز داغ وارده کندانسور شده و یخ موجود بر روی بدنه کندانسور آب می‌شود در این حالت تنها کمپرسور کار می‌کند طول زمانی حالت دیفراست بستگی به دمای هوای بیرون دارد . در صورتی که دمای هوای بیرون سردتر باشد عملکرد دیفراست بیشتر می‌شود. در صورت کمبود گاز نیز حالت دیفراست سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

نحوه عملکرد و گردش مبرد در سیکل دستگاه 2 فصلی

 

 

تست شیر چهار طرفه

. تست الکتریکی

شیر چهار طرفه از یک قسمت الکتریکی و یک قسمت مکانیکی تشکیل شده است برای تست قسمت الکتریکی یا همان بوبین نصب شده بر روی شیر ۴ طرفه باید برق ۲۲۰ ولت شهری را به آن متصل کرد و از عملکرد آن اطمینان حاصل کرد. بوبین به محض اتصال به ولتاژ ۲۲۰ ولت به صورت مغناطیسی یا آهنربایی در می‌آید و باعث حرکت قطعه U شکل داخل آن می‌شود. اگر بوبین سالم باشد می‌تواند به دلیل حالت مغناطیسی خود هر جسم فلزی را جذب کند.

. تست مکانیکی

راحت‌ترین و مطمئن‌ترین تست مکانیکی شیر ۴ طرفه بدین گونه است که با لمس لوله‌های شیر چهار طرفه و احساس دما آنها می‌توان از عملکرد صحیح شیر چهار طرفه اطمینان حاصل کرد. در صورت سالم بودن شیر چهار طرفه دو عدد از لوله‌ها بسیار داغ و دو عدد از لوله‌ها بسیار سرد بوده و این عمل چه در حالت سرمایش و چه در حالت گرمایش یکسان است ، اما با تغییر حالت دستگاه از سرمایش به گرمایش یا بالعکس دمای لوله‌ها به صورت دو به دو مساوی با یکدیگر تغییر می‌کند یعنی دو لوله‌ای که در حالت سرمایش داغ بوده در حالت گرمایش سرد می‌شود و دو لوله‌ای که در حالت سرمایش سرد بودند در حالت گرمایش داغ می‌شوند این عملکرد نشان دهنده سلامت و حرکت U شکل داخل شیر ۴ طرفه می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.